018qeybsfctm - کانون آگهی و تبلیغات پیل آسا

در دنیای روانشناسی یک جمله معروف برای انگیزه دادن به افرادی که به دنبال رویاهای بزرگ خود هستند وجود دارد؛ این جمله می‌گوید: «برای داشتن چیزی که تابه‌حال نداشته‌ای، کسی باش که تا‌به‌حال نبوده‌ای»

حتما می‌دانید که دنیای تبلیغات یک پیوند عمیق و غیرقابل انکار با علم روانشناسی دارد. چراکه هر دو این علوم در سطح گسترده با عادات و سبک زندگی انسان‌ها سروکار دارند. بنابراین ماهیت این جمله معروف روانشناسانه نیز می‌تواند تا حد زیادی در مسیر موفقیت یک برند کاربرد داشته باشد. در حقیقت باید برای دستاوردهایی که تابه‌حال در برند خود نداشته‌‌اید، پروژه‌ای بی‌سابقه، خلاقانه و ماندگار بیافرینید.

کمپین تبلیغاتی یکی از شیوه‌های بازاریابی خلاقانه است که در سال‌های اخیر طرفداران زیادی در برندهای کوچک و بزرگ پیدا کرده و توانسته تا حد زیادی نظر مشتریان را نیز درباره تبلیغات تغییر دهد. با اجرای اصولی کمپین تبلیغاتی علاوه‌بر افزایش برندینگ و فروش، تا حد زیادی در حافظه عموم ماندگار می‌شوید.

در این مقاله به شما می‌گوییم که تبلیغات خلاقانه چه پایه‌هایی دارد و چگونه می‌توانید یک کمپین تبلیغاتی ماندگار، نوآور و سودده را در کارنامه برند خود ثبت کنید.

انتخاب بهترین ایده کمپین تبلیغاتی؛ ساده اما متفاوت

همه چیز از یک ایده آغاز می‌شود. ایده کمپین در واقع خشت اول شما برای ساخت بنا است. بنابراین باید برای آن هزینه و زمان زیادی صرف کنید. بارها و بارها جلسات طوفان فکری برگزار کنید و از افراد متفاوت درباره موضوع اصلی نظر بخواهید. فراموش نکنید که همه ایده‌ها باید به دقت در یک فضای خاص ثبت شوند. حتی ساده‌ترین و به ظاهر پیش پاافتاده‌ترین ایده در اتاق فکر را از دست ندهید و آن را به لیست خود اضافه کنید.

در نظر داشته باشید که بهترین کمپین‌های تبلیغاتی همیشه ایده‌هایی خارق‌العاده و دست‌نیافتنی نداشته‌اند. گاهی یک ایده ساده اما به‌جا و خلاقانه در کمپین بازاریابی می‌تواند سرنوشت برند شما را به‌طورکلی تغییر دهد. ساده‌ترین مثال برای این فرآیند کمپین آشنا و جهانی برند نایکی با شعار معروف Just Do Itاست. این کمپین در سال ۱۹۸۷ شکل گرفت و شعار تبلیغاتی آن تا امروز نیز به‌عنوان یک فرهنگ و هویت برند برای این کمپانی باقی مانده است.

چگونه برای کمپین ایده‌یابی کنیم؟

توصیه به داشتن ایده‌های خلاقانه ساده است اما همه ما می‌دانیم که در این دنیای مملو از تبلیغات تجاری، خلاق بودن چندان هم آسان نیست. در حقیقت هر ایده خلاقانه‌ای در این روزها کپی با کیفیتی از طرح‌های اجرا شده قبلی است. برای اینکه ایده ناب و تاثیرگذاری داشته باشید باید قبل از هرچیز به این نکته فکر کنید که هدف کمپین تبلیغاتی شما چیست؟ خود را در جایگاه مخاطب فرض کنید و برای محتوا، فرم و طرح کمپین ایده‌پردازی کنید.

استفاده از مایندمپ در ایده‌پردازی تبلیغات نقش موثری دارد. مایندمپ یک نقشه ذهنی با لایه‌های متفاوت است که هم مسیر رسیدن به ایده اصلی را با نظم بیشتری نشان می‌دهد و هم از اتلاف وقت در جلسات طوفان فکری جلوگیری می‌کند. اجرای مایندمپ بسیار ساده است. ایده و هدف اصلی را در مرکز کاغذ بکشید. سپس ایده‌های جانبی مرتبط که در جلسه مطرح می‌شود را اطراف ایده رسمی قرار دهید و بر اساس تناسب و اهمیت، آن‌ها را با خطوط اصلی و فرعی به ایده اولیه وصل کنید.

در پایان جلسه یک طرح بصری از ایده‌های مطرح شده دارید که از سطوح اهمیت متفاوت تشکیل شده‌اند. این فرآیند علاوه‌بر اینکه باعث هدایت ایده‌ها می‌شود، جرقه‌های تازه‌ای را در ذهن افراد ایجاد خواهد کرد.

- کانون آگهی و تبلیغات پیل آسا

استفاده از بهترین ابزارها برای اجرای کمپین بازاریابی؛ در جستجوی سلاح‌ هدفمند

بهترین ابزارها برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی لزوما پراستفاده‌ترین آن‌ها نیستند. تیم‌های بازاریابی موفق و هوشمند به خوبی می‌دانند که یک نسخه واحد در دنیای مارکتینگ وجود ندارد. بنابراین باید متناسب با هدف‌های تبلیغات، جامعه مشتریان، بودجه و تناسب ابزار با کسب‌وکار بهترین انتخاب را داشته باشید.

فرض کنید که کسب‌وکار شما یک استارتاپ برای رفع یک دغدغه در جامعه دانشجویان است. در همین قدم ابتدایی می‌توانیم بفهمیم که ابزاری مانند بیلبوردهای خیابانی ممکن است تاثیراتی در دید مخاطبان شما داشته باشند اما هرگز پاسخگوی هدف شما نیستند. تبلیغات بنری و کلیکی در سایت‌های آموزشی، تبلیغات کاغذی، تبلیغات در کانال‌های تلگرامی و ابزارهایی مانند اس‌ام‌اس و ایمیل مارکتینگ می‌تواند در کمپین تبلیغاتی این کسب‌وکار نتیجه بهتری دریافت کند.

چه ابزارهایی به موفقیت کمپین کمک می‌کنند؟

همانطور که گفتیم هر ابزار تبلیغاتی می‌تواند برای هدفی خاص مناسب باشد اما همه ابزارهای کاربردی باید ویژگی‌های اولیه‌ای نیز داشته باشند. با کمک این معیارها می‌توانید به خوبی میزان تاثیرگذاری یک ابزار مارکتینگی را بسنجید. بنابراین موارد زیر را مثل یک چک لیست کاربردی به خاطر بسپارید:

● انتقال پیام در شکلی ساده با بالاترین سرعت

● همسو با نیاز بازار

● قابل دسترس برای مخاطب

● همسو با استراتژی و هدف کمپین

● جذابیت بالا

رعایت اصول کمپین نویسی؛ محتوا همچنان پادشاه است

ایده جذاب با پیاده‌سازی ضعیف نمی‌تواند برند شما را به نتیجه موردنظر در تبلیغات برساند. بار اصلی این فرآیند پیاده‌سازی و البته جلب توجه مخاطب بر عهده محتوای کمپین تبلیغاتی شما است. محتوا (چه متنی و چه بصری) می‌تواند انقلابی در ایده اولیه ایجاد کند و تاثیرگذاری آن را چندین برابر کند.

برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی به انواع محتوا با فرم‌های متفاوت نیاز دارید. این تنوع در فرم به این دلیل اهمیت دارد که هر کانال تبلیغاتی پذیرای ادبیات خاص خود خواهد بود. به همین دلیل هرگز نباید اهمیت این بخش را در کمپین بازاریابی برند خود دست کم بگیرید.

چگونه کمپین تبلیغاتی بنویسیم؟

اگر تا به حال دست به قلم نشده باشید، ممکن است تصور کنید که نوشتن یک شعار تبلیغاتی با چند کلمه چندان هم دشوار نیست اما واقعیت کاملا خلاف این تصور است.

برای شروع پیشنهاد می‌کنیم که یک فایل اکسل برای جدول‌های اطلاعاتی موردنیاز ایجاد کنید. این فایل می‌تواند شامل اهداف برند، ویژگی‌های کمپین، دلیل اصلی تبلیغات برند و البته ایده‌هایی که از مرحله پیش به آن‌ها دست یافته‌اید باشد. همچنین بهتر است ستونی با عنوان محدودیت‌ها ایجاد کنید. این ستون می‌تواند دربردارنده خط قرمزهای تبلیغاتی در ابزارهای مختلف و همچنین چارچوب‌های هویتی برند شما باشد.

در این مرحله خلوتی داشته باشید و مشتریان و برنامه تجاری برند خود را مرور کنید. کانال‌های تبلیغاتی موردنظر را بررسی کنید و ادبیات محبوب هر بستر را به خوبی بشناسید. سپس می‌توانید با توجه به برنامه زمان‌بندی کمپین محتواهای موردنظر را برای برند خود خلق کنید.

f7o17gfpvejj - کانون آگهی و تبلیغات پیل آسا

در خلق محتوا موارد زیر را به یاد داشته باشید:

● پیام خود را ساده و رک بنویسید

● مزیت‌های رقابتی را فراموش نکنید

● محتوای حمایتی و همدلانه با مخاطب بنویسید

● مفهوم را فدای فرم نکنید

● شان برند را با انتخاب لحن مناسب حفظ کنید

● کال تواکشن (دعوت به اقدام) داشته باشید

اعتماد به تیم مارکتینگ متخصص برای اجرای کمپین؛ سرمایه‌گذاری برای رشد برند

این روزها دیگر همه کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک برای دیده شدن به تبلیغات خلاقانه و متناسب با برند خود نیاز دارند. به همین دلیل است که حتی مدیران سنتی نیز حاضرند برای تبلیغات بودجه قابل توجهی را کنار بگذارند. چراکه می‌دانند هزینه برای تبلیغات در حقیقت سرمایه‌گذاری برای آینده برند آن‌ها خواهد بود.