ساعت 7 صبح از خواب بلند میشوید، طبق عادت بعد از اینکه به سراغ رایانه میروید، سرچ کنسول را باز میکنید اما یک چیز عجیب است: افت رتبه سایت!

اگر سئوکار باشید خودتان بهتر میدانید که افت رتبه سایت و کاهش بازدید یکی از ترسناک ترین کابوس هایی است که میتواند برای ما به واقعیت تبدیل شود. در هر حال الان زمان مناسبی برای تعجب کردن و وحشت زده شدن نیست چون باید سریع اقدام کنید. در این مقاله با من همراه باشید تا تمامی دلایل افت رتبه سایت و راه حل هایش را به شما توضیح داده و سپس در مورد دلایل افت رتبه الکساصحبت کنم.

افت رتبه سایت

ببینید، قدم اول برای درمان افت رتبه سایت، شناخت است! این یعنی شما باید در اولین قدم بفهمید که اصلا دلیل افت رتبه سایت چه بوده؟ سپس اقدام به رفع مشکل کنید. بنابراین در ادامه به ترتیب دلایل افت رتبه را توضیح و سپس مسیر حل مشکل و درمان هر کدام را هم آموزش میدهم.

decreased site ranking 1.jpg - کانون آگهی و تبلیغات پیل آسا

آیا سایتم پنالتی شده است؟

قبل از معرفی دلایل افت رتبه سایت، اجازه بدهید ابتدا به این سوال رایج پاسخ بدهم: آیا دلیل افت رتبه سایت، پنالتی شدن آن است؟

ببینید، پنالتی سایت شرایطی است که گوگل به خاطر فعالیت نادرست و سئو کلاه سیاه سایت تان را جریمه کرده و رتبه اش را از آن میگیرد. در گذشته زمانی که گوگل قصد جریمه یک سایت را داشت، کل دامنه اش را پنالتی میکرد. اما امروز کمتر سایتی هست که به طور کلی دامنه اش پنالتی شود، چراکه امروزه گوگل بیشتر سایت ها را روی یک یا چند کلمه جریمه میکند.

در هر حال برای تشخیص پنالتی: اگر کل کلمات کلیدی سایت تان رتبه شان کاهش پیدا کرده و در نتیجه بازدیدتان کم شده، که احتمال این موضوع بسیار کم است، باید به پنالتی شدن شک کنید. همینطور یکی دیگر از نشانه‌های پنالتی شدن این است که سایت تان هنوز در دیگر موتورهای جستجو مثل بینگ و یاهو رتبه دارد اما در گوگل رتبه اش را از دست داده است.

اگر اینطور است ابتدا مقاله سئو کلاه سیاه را بخوانید تا دلیل پنالتی شدن تان را بفهمید، سپس مقاله پنالتی گوگل را مطالعه کنید تا علاوه بر افزایش دانش تان، راه حل های رفع این مشکل را هم یاد بگیرید. اما اگر خیلی از صفحات تان هنوز در رتبه های بالا هستند، ادامه مقاله را بخوانید تا دلیل افت ترافیک را متوجه شوید.

دلایل افت رتبه سایت

1. تغییرات الگوریتمی

الگوریتم های گوگل طی سال چندین بار بروز رسانی میشوند و در اغلب این بروزرسانی ها، نتایج جستجو شاهد تغییرات زیادی است. اهمیت این موضوع آنقدر زیاد است که حتی وب سایت MOZ صرفا یک ابزار برای بررسی تغییرات الگوریتم ساخته تا بتواند حداقل متوجه الگوریتم های جدیدی شود که گوگل در موردشان اطلاعات کافی نمیدهد.

decreased site ranking 2.jpg - کانون آگهی و تبلیغات پیل آسا

بنابراین احتمال دارد دلیل افت رتبه سایت شما، تغییرات الگوریتمی باشد. در این شرایط دو حالت وجود دارد:

  1. حالت اول و رایج این است که به دلیل تغییرات الگوریتم، سایت شما در حد چند روز با کاهش رتبه ها در نتایج روبرو شده و سپس به حالت عادی برمیگردد.
  2. حالت دوم هم این است که تغییرات الگوریتم باعث شده سایت شما دیگر در نظر گوگل به عنوان یک سایت معتبر شناخته نشود. مثلا چندین سال پیش که الگوریتم پاندا معرفی شد، سایت هایی که محتوای کپی داشتند رتبه شان را از دست دادند! البته در این چند ساله صرفا 3/4 بار گوگل چنین الگوریتم هایی منتشر کرده.

رفع مشکل افت رتبه سایت در اثر تغییرات الگوریتمی

در قدم اول باید مطمئن شوید که آیا اصلا تغییرات الگوریتمی در کار بوده یا نه؟ برای بررسی این موضوع پیشنهاد میکنم به سراغ وب سایت MOZ بروید. در وبلاگ این سایت در صورت وجود هر تغییر جدید، یک مطلب منتشر شده و جزئیات در اختیار مخاطبان قرار میگیرد. اگر انتشار یا بروزرسانی یک الگوریتم در این سایت تایید شد، باید به سراغ قدم دوم برویم.

با توجه به اینکه نمیتوانیم تشخیص بدهیم افت رتبه و کاهش رنک سایت صرفا یک تغییر زودگذر است یا اینکه سایت در نگاه گوگل اعتبارش را از دست داده، در این شرایط صرفا یک کار میتوانیم بکنیم: سئو به کلاه سفیدترین شکل ممکن!

در واقع کاری که من و بقیه اعضای تیم فرین در پروژه مشتریان در این شرایط انجام میدهیم، این است که شروع میکنیم به تولید محتواهای واقعا ارزشمند و در عین حال خرید یا ساخت بک لینک های باکیفیت و کم خطر. به این ترتیب احتمال بازگشت و حتی افزایش رتبه سایت را بیشتر میکنیم.

2. تغییرات UX در گوگل !

گاهی مواقع ممکن است تغییرات در تجربه کاربری و ظاهر نتایج گوگل، باعث افت رتبه و کاهش بازدید سایت شما شود. مثلا تا چند سال پیش، سایت هایی که روی کلمه ترجمه در صفحه 1 گوگل بودند، روزانه بازدید بسیار زیادی داشتند.

اما ناگهان گوگل ترجمه گر خودش را وارد کرد و به این ترتیب در تمامی زبان ها کاربران بعد از جستجو کلمه ترجمه، ابتدا کادر ترجمه گوگل را مشاهده کردند:

ux 1.jpg - کانون آگهی و تبلیغات پیل آسا

خب در واقع چنین تغییری باعث کاهش شدید ترافیک سایت های فعال این حوزه شد. یا در مثال دیگر، گوگل مدتی است که در جواب جستجوی خیلی از کاربران، یک متن کوتاه در خود نتایج نمایش میدهد. مثل تصویر پایین:

سئو چیست؟ به سادگی همه چیز را در مورد seo یاد بگیرید!

semantic search 2.png - کانون آگهی و تبلیغات پیل آسا

قطعا چنین تغییری باعث میشود سایت ها روی کلماتی که قبلا بازدید زیادی داشتند، با کاهش بازدید روبرو شوند.

بررسی و رفع مشکل کاهش رنگ به دلیل تغییرات UX

در قدم اول باید مطمئن شوید که اصلا کاهش رتبه سایت به دلیل به وجود آمدن تغییرات تجربه کاربری در گوگل است. برای این کار وارد سرچ کنسول شوید و ببینید کدام صفحات تان در چند ماه گذشتهبیشترین کلیک را داشته اند؟ حالا کلمه کلیدی هر کدام را در گوگل جستجو کنید.

به این ترتیب اگر در یکی از کلمات نتایج تغییر کرده و با ظاهر متفاوتی نمایش داده شود، شما متوجه آن خواهید شد. اگر مشکل از این موضوع بود که خب عملا راهکار خاصی در پیش پای تان نیست جز تولید محتوا روی دیگر کلمات. اما اگر مشکل این نبود، به سراغ دیگر دلایل افت و کاهش رنک بروید.

نکته: علاوه بر تغییرات ظاهر نتایج، ممکن است تبلیغات گوگل باعث شده باشند سایت شما به جای لینک های اول در لینک های پایین تر نمایش داده شده و بازدید کمتری به دست بیاورد.

3. بهبود شرایط رقبا

ببینید، خیلی مواقع هست که بخش اعظم بازدید یک سایت صرفا از روی یک یا چند صفحه است. مثلا در پیل اسا حدود 40 درصد از بازدید ما صرفا از 2 صفحه است و مابقی از دیگر مقالات سایت مان! چرا که این دو مقاله بسیار پربازدید هستند.

حالا اگر رقبای ما کمی بهتر عمل کرده و بتوانند جایگاه مان در این صفحات را بگیرند، عملا بخش زیادی از ترافیک سایت مان را از دست میدهیم. بنابراین یکی دیگر از دلایل افت رتبه سایت میتواند بهتر بودن رقبا از ما و گرفتن جایگاه مان در چند کلمه کلیدی اصلی سایت باشد.

بررسی و رفع مشکل کاهش رتبه به دلیل بهبود شرایط رقبا

مثل همیشه اول باید مطمئن شوید که کاهش رتبه تان به دلیل بهبود رتبه رقباست. برای بررسی باید دقیقا مثل مراحلی که در گزینه قبلی گفتم، به سراغ سرچ کنسول رفته و رتبه تان روی کلمات کلیدی اصلی سایت را آنالیز کنید. اگر مطمئن شدید که در یک یا چند کلمه اصلی کاهش رتبه داشته اید، باید به فکر راه حل باشید. اما راه حل چیست؟

راه حل دقیق در واقع آنالیز سئو سایت رقیب است اما با توجه به گسترده بودن این موضوع، به طور خلاصه چند راهکار میدهم:

  • عنوان جذاب تری از سایت رقیب بنویسید که بتواند مخاطبان را به کلیک روی سایت شما جذب کند
  • بک لینک های معتبر و با ارزش بخرید
  • محتوای رقیب را بررسی کرده، نقاط ضعف تان را نسبت به آن از بین برده و نقاط قوت برایش ایجاد کنید
  • در صفحه لینک داخلی بسازید

4. افزایش سرعت سایت

سرعت صفحات سایت شما نه صرفا روی سئو بلکه روی تجربه کاربری هم تاثیر زیادی دارد. بنابراین یکی از دلایل افت رتبه سایت تان هم میتواند دقیقا همین کاهش سرعت باشد.

decreased site ranking 3.jpg - کانون آگهی و تبلیغات پیل آسا

اگر میپرسید سرعت صفحه یا صفحات مان باید چقدر باشد که از رقبا عقب نمانیم، جواب این است: فقط باید بهتر از رقبا باشید! این یعنی اگر رقبای شما هر صفحه شان در 10 ثانیه لود میشود، سرعت صفحه شما حتی اگر 9 ثانیه باشد نمره بهتری در این زمینه میگیرید. در مقابل اگر صفحات رقبا در 3 ثانیه لود میشود، شما باید سعی کنید سرعت بهتری داشته باشید!

راه حل مشکل افت رتبه سایت بر اثر سرعت

برای مقایسه سرعت صفحات سایت خودتان با رقبا، از سایت gtmetrix استفاده کنید. اگر متوجه شدید که رقبای شما در کلمات کلیدی مختلف به خاطر سرعت بالا رتبه بهتری کسب کرده و باعث کاهش رتبه سایت تان شده اند، باید به فکر افزایش سرعت سایت باشید. در مورد این موضوع به طور جامع در مقاله افزایش سرعت سایت و افزونه های افزایش سرعت وردپرس صحبت کردم. پس حتما سری به این مقالات بزنید.

5. به وجود آمدن مشکلات سرور

اگر با دنیای هاست و سرور آشنا باشید، میدانید در دنیا هیچ سروری وجود ندارد که بتواند در تمامی روزهای سال بدون قطعی فعالیت کند. اصولا بهترین سرورها هم ادعای 99 درصد فعال بودن را دارند نه 100 درصد.

اما خب مشکل از آن دسته سرورهایی است که قطعی بسیار زیادی دارند. در واقع اگر سایتی دارید که هاستش دائما قطع شده و کاربران نمیتوانند واردش شوند، احتمال دارد دلیل کاهش رتبه تان همان باشد. چرا که در صورت بروز قطعی و عدم توانایی کاربران در ورود به سایت،نرخ پرش بسیار بالا رفته و گوگل هم ترجیح میدهد به جای سایت شما سایت رقبا را در تمامی نتیجه ها نمایش بدهد.

راه حل مشکل افت رتبه سایت بر اثر قطعی سرور

اگر تا الان متوجه این نشده اید که آیا سرور سایت تان مشکل دارد یا نه، پس باید از این به بعد فعالیت آن را رصد کنید. در حال حاضر سایت هایی  uptimerobot هستند که با رصد کردن دائم سایت، به شما در مورد قطعی سرور اطلاع میدهند پس همین حالا در آن ثبت نام کنید.

در صورتی که مطمئن شدید سرور سایت تان مشکل دارد، باید سریعا به سراغ یک شرکت هاستینگ معتبر رفته و سایت تان را به آن منتقل کنید. اگر حتی با اصول انتقال هاست سایت هم آشنا نیستید از پشتیبانان شرکت جدید کمک بخواهید. از جمله شرکت های معتبر هاستینگ ایرانی که میتوانید در این زمینه از آنها کمک بگیرید، ایران سرور و میهن وب هاست هستند.

6. خرید یا ساخت بک لینک بد

بک لینک ها یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو سایت هستند. اما متاسفانه خیلی از وبمستران و سئوکارهای تازه کاری که متوجه اهمیت بک لینک ها میشوند، بدون کسب دانش کافی به سراغ خرید یا ساخت آنها میروند.

بودجه خزش چیست؟ بهینه سازی crawl budget

decreased site ranking 5.jpg - کانون آگهی و تبلیغات پیل آسا

در این شرایط با ساخت بک لینک بد عملا باعث جریمه شدن سایت و افت رتبه میشوند. اگر به تازگی برای سایت تان بک لینک خریده یا ساخته اید، ممکن است علت کاهش ناگهانی بازدید سایت تان دقیقا همین بک لینک ها باشند. در مورد راهکار این مسئله، در بخش بعدی توضیح میدهم.

7. سئو منفی

مشکلات سئو همیشه از از طرف خود وبمستر یا سئوکار سایت نیست. بلکه خیلی مواقع شیطانی کردن رقباست که باعث میشود سایت به مشکل بخورد. در اصل هر تکنیکی که رقبا برای کاهش رتبه سایت شما انجام بدهند،سئو منفی نام دارد.

یکی از رایج ترین راهکارهای سئو منفی هم ساخت بک لینک های بی ارزش و بد برای سایت است. ممکن است این بک لینک ها در نهایت باعث جریمه شدن کل سایت، جریمه شدن چند کلمه یا کاهش بازدید شود.

مقابله با سئو منفی

در قدم اول شما باید مطمئن شوید که آیا کسی برای تان بک لینک های بد ساخته یا نه؟ برای این کار میتوانید وارد قسمت LINKS در سرچ کنسول سایت تان شده و آمار بک لینک ها را بررسی کنید.

console.jpg - کانون آگهی و تبلیغات پیل آسا

البته با توجه به دقیق نبودن آمار سرچ کنسول پیشنهاد میکنم از ابزارهای آنالیز بک لینک مثلMOZ، الکسا یا AHREF کمک بگیرید. در هر حال اگر مطمئن شدید که میان بک لینک ها، بک لینک هایی از سایت های نامناسب و اسپم وجود دارد، پس قطعا کسی برای تان سئو منفی کرده. اما چطور اثرش را از بین ببریم؟

چه بک لینک ها را خودتان خریده باشید چه برای تان ساخته باشند، باید آنها را DISAVOW کنید. دیسَوُو در واقع یک فرآیند کوتاه است که طی آن به گوگل میگویید بک لینک های ساخته شده برای شما از فلان سایت، خرابکاری رقباست. برای یادگیری نحوه انجامش هم به سراغ مقاله سئو منفی بروید. علاوه بر این در این شرایط خرید بک لینک های باکیفیت و مطمئن، پیشنهاد میشود.

8. ایجاد تغییرات و کاهش ناگهانی بازدید سایت

طبق تجربه ام یکی از رایج ترین دلایل کاهش ناگهانی بازدید سایت،تغییراتی است که در سایت ایجاد میکنید. مثلا اینکه در قالب تغییراتی ایجاد کنید، محتوای یک یا چند صفحه را بروز کنید و… .

در این شرایط به دلایل نامعلوم گوگل ناگهانی رتبه سایت یا صفحات بروزرسانی شده را کاهش میدهد. اما خب اگر مشکل از چنین چیزهایی باشد، نگران نباشید. چون بعد از مدت کوتاهی دوباره رتبه ها به جای قبلی شان برمیگردند.

9. انتقال هاست، تغییر قالب، انتقال دامنه و…

هر صاحب کسب و کار اینترنتی ممکن است به دلایل مختلف، تصمیم بگیرد زبان برنامه نویسی سایت را تغییر بدهد، قالب را عوض کند، سایت را به یک دامنه دیگر منتقل کرده و حتی به هاست دیگری برود.

تمامی این کارها در صورتی که به شکل اصولی انجام بشوند، تاثیر خاصی روی کاهش رتبه ندارند. در بدترین حالت ممکن است چند روزی رتبه های تان کاهش پیدا کرده دوباره به جایگاه قبلی برگردید. اما اگر به شکل ناشیانه هر کدام از این کارها انجام شود، ممکن است حتی به طور کامل رتبه هایتان را از دست بدهید!

رفع مشکل

gif 1 - کانون آگهی و تبلیغات پیل آسااگر یکی از کارهایی که بالاتر اسم بردم را به تازگی انجام داده و مدت زیادی است که با کاهش رتبه روبرو شده اید، احتمال دارد گوگل در بررسی محتوای سایت تان به مشکل خورده باشد. این یعنی ایرادی در سایت تان به وجود آمده باشد که گوگل نتواند محتوای شما را ببینید یا مثلا به خوبی متوجه تغییر دامنه نشده باشد. با توجه به تخصصی بودن این مسئله، پیشنهاد میکنم حتما برای بررسی دقیق از تخصص یک سئوکار با تجربه کمک بگیرید و خودتان دست به کاری نزنید.

10. از دست دادن بک لینک ها

decreased site ranking 4.jpg - کانون آگهی و تبلیغات پیل آسا

نمایش بک لینک های از دست رفته سایت در ابزار سایت ahref. اگر در دوره مگاسئو یا دوره سئو خارجی سایت شرکت کرده باشید، با نکات تخصصی بک لینک ها آشنایی دارید و میدانید که حذف شدن بک لینک های سایت روی سئو آن اثر منفی دارد.

تا جایی که حتی بعضی از رقبا حاضرند به سراغ سایت هایی که در آن لینک دارید رفته و با پرداخت پول از آنها بخواهند که بک لینک های شما را حذف کنند! البته اینطور هم نیست که اگر یکی دو بک لینک تان حذف شود، سئوتان ضربه بخورد. اما به طور کلی از دست دادن بک لینک ها در تعداد زیاد تاثیر منفی دارد. بنابراین یکی از دلایل افت رتبه سایت هم میتواند دقیقا همین از دست رفتن بک لینک ها باشد.

راه حل مشکل افت رتبه در اثر از دست دادن بک لینک ها

اگر به لیست بک لینک های تان نگاه کردید و مطمئن شدید که دلیل افت رتبه تان از دست رفتن بک لینک هاست، باید جای خالی آنها را جبران کنید! در واقع شما باید برای اینکه این جای خالی پر شود، اقدام به خرید و ساخت بک لینک های معتبر کنید.

11. مشکلات سئو

خیلی مواقع هست که سایت شما به دلیل نبود رقیب قدرتمند، حتی با وجود تعداد زیادی مشکل سئو باز هم در رتبه های اول گوگل است. اما بعد از مدتی که به مرور رقبا فعالیتشان را شروع کردند، اثر مشکلات سئو سایتتان نمایان شده و در رقابت با آنها شکست میخورید. از جمله رایج ترین مشکلات سئو یک سایت، اینها هستند:

  • صفحات دوپلیکیت: صفحاتی که محتوای تکراری دارند
  • صفحات زامبی: صفحاتی که محتوای کم و بی ارزش دارند
  • کنیبالیزیشن: وجود دو یا چند صفحه با کلمه کلیدی تکراری در سایت
  • صفحات 404: صفحاتی که لینک اشتباه دارند یا قبلا حذف شده اند اما هنوز لینک شان در سایت تان موجود است
سایت مپ چیست؟ [3 روش ساده ساخت Sitemap]

12. هک شدن سایت

گوگل به شدت از هک شدن سایت ها متنفر است! در واقع میتوان گفت مدیر سایتی که هک شود، یکی از هکرها میخورد و یکی هم از گوگل! چرا؟

decreased site ranking 6.jpg - کانون آگهی و تبلیغات پیل آسا

چون گوگل سئو سایت های هک شده را کاهش داده و به این راحتی به آنها اجازه رتبه گرفتن نمیدهد. این یعنی ممکن است بازدید روزانه سایت تان 14 هزار نفر بوده باشد، اما فردا سایت هک شود، گوگل متوجه شده و آنقدر رتبه های تان را کاهش بدهد که حتی بازدید تا کمتر از نصف و خیلی کمتر هم کاهش پیدا کند.

رفع مشکل هک شدن سایت و افت رتبه

قدم اول برای رفع این مشکل، پاکسازی سایت است. شما باید به کمک یک متخصص امنیت یا حداقل پشتیبانان هاست، سایت خودتان را پاکسازی کنید. سپس در قدم دوم مطمئن شوید حفره امنیتی که هکرها از طریقش به سایت تان وارد شده اند را از بین برده اید.

اگر گوگل متوجه هک شدن سایت شده باشد، از طریق سرچ کنسول به شما اطلاع میدهد. پس در قدم سوم از طریق سرچ کنسول به گوگل اطلاع بدهید که مشکل امنیتی برطرف شده و در قدم چهارم با تولیدمحتوای سئو شده و بک لینک های باکیفیت، دوباره خودتان را به گوگل ثابت کنید.

دلایل افت رتبه الکسا چیست؟

خب تا اینجا با هم مهم ترین دلایل افت رتبه و رنک سایت را بررسی کردیم. اما در ادامه میخواهم به طور خلاصه در مورد دلایل افت رتبه الکسا صحبت کنم.

رتبه الکسا 5.jpg - کانون آگهی و تبلیغات پیل آسا

1. آمار اشتباه را بررسی می کنید!

یک نکته جالب: میدانستید افزایش یا کاهش رنک الکسا هیچ تاثیری روی سئو سایت شما ندارد؟ در واقع اصلا برای گوگل مهم نیست که رتبه الکسای شما چقدر است. چرا؟ چون به نوعی میتوان گفت بررسی آمار الکسا، بررسی آمار اشتباه است. یعنی چه؟ ببینید، سایت الکسا یک سایت از زیرمجموعه های آ است که وب سایت های سطح وب را بر اساس دو فاکتور زمان ماندگاری کاربر و تعداد بازدیدها رتبه بندی میکند.

اما در عین حال، این سایت نقطه ضعف های بسیار زیادی در بررسی رتبه ها دارد. مثلا مهم ترین نقطه ضعفش این است که همه میتوانند به راحتی در آن تقلب کنند. همانطور که در مقاله کاهش رتبه الکسا هم گفتم، کافی است با ربات ها، بازدید سایت و زمان ماندگاری را افزایش بدهید تا سریعا رتبه الکسای تان هم به آن عددی که میخواهید، برسد. حتی خیلی از سایت های سطح وب صرفا با پرداخت پول، رتبه شما را به اعداد زیر 1000 و حتی زیر 100 میرسانند.

بنابراین عملا اگر فکر میکنید افت رتبه الکسا به معنی افت قدرت سئو سایت شماست، اشتباه میکنید. اما اگر به هر دلیلی هنوز به این رتبه اهمیت میدهید، ممکن است دلایل افتش یکی از اینها باشد.

2. کاهش آمار بازدید فیک سایت

همانطور که بالاتر هم گفتم، رتبه الکسا بر اساس تعداد بازدید روزانه و زمان ماندگاری کاربران بررسی میشود. حالا زمانی که شما اقدام به خرید خدمات الکسا و جذب ربات میکنید، رتبه تان نسبت به قبل بهتر میشود. اما بعد از مدتی که دوباره شرایط به حالت عادی برمیگردد، رتبه تان هم افت میکند.

robots 5.jpg - کانون آگهی و تبلیغات پیل آسا

3. فعالیت رقبا

در یک مسابقه دو، اگر شما با سرعت یکسانی بدوید ولی رقبا کمی از شما بیشتر سرعت بگیرند، خب قطعا از همه عقب میمانید. در مورد رتبه الکسا هم شرایط به همین صورت است.

با توجه به اینکه در ایران خیلی از وبمستران هنوز تصور میکنند بهبود رتبه الکسای سایت شان کار خیلی خوبی است و نتایج خاصی همراه دارد، دائما در حال خرید خدمات بهبود آن هستند و همین موضوع باعث میشود رتبه شما نسبت به بقیه افت کند.

4. کاهش واقعی رتبه سایت

در نهایت آخرین دلیل هم میتواند کاهش واقعی رتبه سایت باشد! این یعنی ممکن است افت رتبه الکسای شما به دلیل افت رتبه سایت در گوگل و کاهش بازدیدها باشد. بنابراین امکان دارد در بعضی از مواقع، این دو با هم ارتباط داشته باشند.

پر سرچ ترین سوالات درباره افت رتبه سایت

سوال : من در سایتم حدودا 200 تا تگ (صفحاتشون بازدید نداشته) رو 410 کردم. چندتا دسته بندی رو حذف کردم و ریدایرکت301 زدم. حدودا 300 تا عکس رو هم تغییر نام دادم و با نام محصول یکی و مرتبط گذاشتم. الان حدودا رتبه ایرانم 17000 تا افت کرده. البته سایتم دانشجوییه و بازدیدش کمی پایین اومده، اما رقبا 2 الی 3 هزارتا افت داشتند! به نظر شما علت افت رتبه من کارهایی هست که انجام دادم؟

جواب : طبق توضیحاتی که از متنتون خوندم، دلیلش همین یهویی کار کردن بوده سئو دو سرعت نیست، دو ماراتونه نباید کارا رو یهویی بکنید ما توی پروژه های سئو که انجام میدیم خیلی وقتها کارفرما شاکی میشه، که چرا شل شل کار میکنید در حالی که ما برای جلوگیری از ضربه خوردن محبوریم اروم اروم تغییرات رو اعمال کنیم در ضمن خواهش میکنم برای اینکه دیدتون واقعی باشه از امارهای الکسا بیایید بیرون و آمار و ارقامی که میخواید کار کنید از سرچ کنسول باشه رتبه کلمات سایتتون توی گوگل رو مد نظر بگیرید تعداد کلیک سایتتون در سرچ کنسول رو در نظر بگیرید نه رتبه الکسا.

کلام آخر

اگر هنوز بعد از مطالعه این مقاله هم دقیقا نمیدانید دلیل افت رتبه سایت تان چیست، پیشنهاد میکنم از یک متخصص سئو کمک بگیرید تا با بررسی دقیق مشکلات و جزئیات، دلیل را شناسایی کرده و آن را رفع کند.

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله با هم 12 تا از دلایل کاهش و افت رتبه سایت در گوگل و راه حل آنها و همینطور 4 دلیل افت و پایین آمدن رتبه الکسا را بررسی کردیم. اگر سوال و نظری دارید، در بخش نظرات منتظر شما هستم.