آنالیز اینستاگرام و نحوه محاسبه اعداد مربوط به آن برای بسیاری از کاربران کاری پیچیده به نظر می‌رسد. مهم‌تر از آن اما تجزیه و تحلیل و اقدام براساس اعداد به دست آمده است.
به همین دلیل ما لیستی از معیارهای رسانه های اجتماعی تهیه کرده‌ایم که رصدشان ضروری است. به این ترتیب شما اعداد مهمی را که بعدا به دردتان می خورد، از دست نخواهید داد.
این معیارها به شما بینشی در مورد مشتریان، نحوه رصد بازگشت سرمایه، بهبود حضور آنلاین برندتان و در نتیجه رضایت مشتریان می دهد.

معیارهای آنالیز رسانه‌های اجتماعی به ترتیب زیر است:
۱. نرخ رشد مخاطب
۲. قدرت جریان سازی
۳. کلید واژه
۴. نرخ پاسخگویی به مشتری
۵. نرخ بازگشت سرمایه
۶. گزارش های کانال
۷. نرخ تبدیل
8. CPC
9. NPS

۱.نرخ رشد مخاطب

برای آنالیز اینستاگرام با اندازه گیری نرخ رشد مخاطبان خود باید یک بازه زمانی را مشخص کنید. سپس، فالوئرهای جدید خود را طی آن دوره خاص محاسبه کنید. پس از آن، شما باید فالوئرهای جدید خود را بر کل فالوئرهای خود تقسیم کنید.
فرض کنیم حساب اینستاگرام برندتان در ماه سپتامبر،در پایان سه ماهه سوم ، ۶۰۰۰ فالوئر دارد. برای سه ماهه چهارم، قصد دارید میزان رشد مخاطبان خود را از اول اکتبر تا ۳۱ دسامبر اندازه گیری کنید. اگر تا ۳۱ دسامبر ، ۸۶۵۷ فالوئر دارید، نرخ رشد مخاطبان شما برای سه ماهه چهارم، ۶۹٪ است.

 

۲. قدرت جریان سازی

چند نفر در اینستاگرام، در مورد برند شما صحبت می‌کنند؟ قدرت جریان سازی این داده را اندازه‌گیری می‌کند و نشان می‌دهد که برند شما در رسانه‌های اجتماعی چه میزان ظهور و بروز دارد.
به دست آوردن این عدد می تواند به شما بگوید که آیا باید استراتژی اجتماعی خود را به روز کنید یا نه. به این ترتیب می‌توانید آنالیز اینستاگرام خود را به خوبی انجام دهید.
برای محاسبه قدرت جریان‌سازی خود، منشن‌های خود را در صفحه اینستاگرام‌تان را بسنجید.
در مرحله بعد، منشن‌های خود را همزمان به منشن‌های رقبا، اضافه کنید که می توانید آن را با استفاده از یک ابزار آنلاین رسانه های اجتماعی مانند Sprout Social  رصد کنید.
این کار، کل تعداد منشن‌های مربوط به حوزه کسب‌وکارتان را به شما نشان می‌دهد. در اینجا مثالی از معیارهای تعامل ارائه شده است:
پس از این که منشن های برندتان را تقسیم بر جمع کل صنف کردید، این عدد را در ۱۰۰ ضرب کنید تا قدرت جریان سازی را بدست آورید.
بیایید مقایسه کنیم. طی یک هفته، ۱۰۰ بار برند شما به طور مستقیم و غیرمستقیم منشن شده است. سه رقیب شما دارای ۵۰۰ منشن هستند که در مجموع برابر ۶۰۰ است. محاسبه ۱۰۰ تقسیم بر ۶۰۰ و ضرب این تعداد در ۱۰۰ ، یعنی سهم اجتماعی شما ۱۶.۶۷٪ است.

2 - کانون آگهی و تبلیغات پیل آسا

 

۳. کلیدواژه

ردیابی کلیدواژه‌ها می‌تواند قدرت جریان سازی و مخاطبانتان را افزایش دهد.کلید واژه‌ها کلمات خاصی هستند که موتورهای جستجو بر اساس آنچه مخاطبان در جست‌وجوی آن هستند؛ شناسایی کرده و هدف قرار می‌دهند.
با ردیابی کلیدواژه‌ها، می توانید محتوای خود را بهینه کنید تا در موتورهای جستجو رتبه بالاتری داشته باشید و مخاطبان خود را افزایش دهید.شما می توانید با استفاده از نرم افزار تجزیه و تحلیل رسانه‌های اجتماعی ، مانند Google Analytics یا SEMrush ، کلیدواژه‌ها را ردیابی کنید.

۴. نرخ پاسخگویی به مشتری

مشتریان دوست دارند از طریق رسانه‌های اجتماعی با برندها تعامل کنند.در حقیقت، در نظرسنجی انجام شده توسط مانیفست ، ۹۶٪ از پاسخ‌دهندگان با برند‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی فالو می کنند، تعامل دارند.
اطمینان حاصل کنید که تاحد امکان به سوالات در شبکه‌های اجتماعی پاسخ می‌دهید. برای بررسی نحوه عملکردتان، میزان پاسخگویی به مشتری خود را بررسی کنید.
برای محاسبه نرخ پاسخگویی به مشتری، تعداد پاسخ‌هایی که به فالوئرها / مشتریان خود می‌دهید را بر تعداد افرادی که با برند شما تعامل دارند تقسیم کنید و آن را در ۱۰۰ ضرب کنید.
به عنوان مثال، اگر یک هفته تعامل را اندازه‌گیری کردید و تعداد مشتریانی که با نام تجاری شما تعامل داشتند ۵۰ بود و به نیمی از آنها پاسخ دادید، نرخ پاسخگویی مشتری شما ۵۰٪ خواهد بود.

۵. نرخ بازگشت سرمایه

این معیار بزرگی برای آنالیز اینستاگرام است. معیاری که از روز اول مایل هستید ببینید. بسته به نوع شرکت و صنعت شما، بازگشت سرمایه می‌تواند بسیار متفاوت باشد. برای رسانه‌های اجتماعی‌، احتمالاً می‌خواهید بدانید که آیا زمان و پولی که در رسانه‌های اجتماعی برای مشتری صرف کرده اید به فروش یا آشنایی با برند تبدیل شده است.
از آنجا که نرخ بازگشت سرمایه برای هر کسب‌و‌کار نسبت به کسب‌و‌‌کار دیگر متفاوت است، همه فرمول‌ها یکسان نخواهد بود. اما می‌توانید از این فرمول برای محاسبه نرخ مبنایی بازگشت سرمایه استفاده کند.
فرض کنیم که شما از تبلیغات رسانه‌های اجتماعی یا تجارت الکترونیک، ۱۵۰۰ دلار کسب کرده‌اید و سرمایه‌گذاری شما ۵۰۰ دلار بوده است.
نرخ بازگشت سرمایه شما، درآمد شماست که از سرمایه‌گذاری کسر می‌شود (۱۵۰۰ منهای ۵۰۰) که سود شما را ۱۰۰۰ دلار و نرخ بازگشت سرمایه شما را ۱۰۰٪ نشان می‌دهد.

۶. گزارش های کانال

رصد داده‌های در آنالیز اینستاگرام بسیار مهم است. زیرا باعث می‌شود بدانید که استراتژی خود را بر کجا و چگونه متمرکز کنید. به عنوان مثال، اگر یکی از اکانت‌های شما بهره‌وری ندارد، با یک گزارش این موضوع را متوجه می‌شود و آن را عیب‌یابی می‌کنید.

۷. نرخ تبدیل

نرخ تبدیل عبارت است از تعداد بازدیدکنندگان وب سایت شما که فعالیت مورد نظر شما را انجام می‌دهند. به این معنی که مثلا آنها کتاب الکترونیکی شما را دانلود کرده‌اند،در خبرنامه شما ثبت نام کرده یا روی قسمت “پخش” پادکست سایت شما کلیک کرده‌اند.
نرخ تبدیل نشان می‌دهد که محتوای شما تا چه اندازه با مخاطبان شما همخوانی دارد. اگر می‌خواهید نرخ تبدیل را محاسبه کنید، اول اطمینان حاصل کنید که لینک ترغیب به خرید در سایت شما رصد شدنی است.
می‌توانید این کار را با استفاده از یک کوتاه کننده آنلاین آدرس سایت، مانند Bitly انجام دهید. در مرحله بعد، کمپین تبلیغاتی خود را تجزیه و تحلیل کنید تا تعداد کلیک‌ها و تبدیل‌های صفحه شما به دست آید.
پس از آن، تبدیل‌های خود را بر کل کلیک تقسیم کنید و آن را در نرخ تبدیل ضرب کنید. اگر صفحه وب شما حدود ۷۵۰ کلیک و ۲۰۰ تبدیل دارد، پس نرخ تبدیل شما ۲۶.۶٪ است. به این ترتیب یک معیار خوب برای برای آنالیز اینستاگرام  به دست می‌آورید.

8. هزینه به ازای هر کلیک (CPC)

اگر در رسانه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری می‌کنید، این یک معیار مهم است. هزینه به ازای هر کلیک (CPC) همان مبلغی است که شما برای هر کلیک روی یک پست حاوی آگهی در رسانه‌های اجتماعی، مانند یک بنر تبلیغ می‌پردازید. CPC هنگام تعیین ارزش ادامه سرمایه‌گذاری، مفید است.
فرمول CPC
طرزمحاسبه هزینه به ازای کلیک
CPC = (کل مخارج تبلیغاتی÷ جمع کل کلیک ها)

توضیح:
کل مخارج تبلیغاتی: مبلغی که برای یک مجموعه آگهی بازرگانی صرف شده است
کل کلیک‌ها: تعداد دفعاتی که برروی یک تبلیغ کلیک شد (و توسط سرور شمرده شد)

در اینجا فرمول CPC از راهنمای آنلاین تبلیغات استخراج شده است. برای مشاهده آن طی یک مثال ، فرض کنیم که می خواهید CPC  آخرین مرحله تبلیغات خود را محاسبه کنید. مجموع مبلغ صرف شده برای تبلیغات خود را بر تعداد کل دفعات کلیک روی تبلیغ تقسیم کنید.

CPC Equation v2.png 800x400 1 - کانون آگهی و تبلیغات پیل آسا

 

9. امتیاز خالص ترویج (NPS)

امتیاز خالص ترویج (NPS®) مشتریانی را که به برند شما وفادار هستند، می‌سنجد. این پاسخی است که شما به دنبال آن هستید.
سه دسته بندی وجود دارد که به رصد NPS می‌پردازند. وقتی از مشتریان می‌خواهید که کسب و کار شما را از 1 تا 10 ارزیابی کنند ، امتیازدهندگانی که نمره 9-10 می دهند “مروج” هستند. “تاثیرپذیران” نمره 7-8 می‌دهند، و “تحقیرکنندگان” بین 0 – 6  نمره می‌دهند.
شناسایی NPS ، با حاصل تفاضل “تحقیرکنندگان” از “مروجان” و تقسیم آن بر تعداد کل پاسخ دهندگان است. سپس آن عدد را در 100 ضرب کنید. بنابراین، اگر شما از یک نظرسنجی با 70 پاسخ دهنده، 50 “مروج” و 10 “تحقیرکننده” دارید ،  NPS شما 57٪ خواهد بود.