با توجه به اینکه در این چند ساله گوگل به کمک الگوریتم رنک برین (RankBrain) روی بررسی رفتار کاربران در نتایج تمرکز کرده، گاها مجبوریم برای سئو کردن سایتمان کارهای عجیب و غریبی کنیم.

یکی از همین کارهای عجیب و غریب، استفاده از ایموجی در عنوان صفحات است! در این مقاله میخواهم نحوه استفاده از ایموجی ها در نتایج جستجو گوگل را به شما آموزش بدهم و تمامی منابع و دانش لازم برای آن را در اختیارتان بگذارم:

چرا در عنوان صفحات از ایموجی استفاده کنیم؟

چرا در عنوان صفحات از ایموجی استفاده کنیم؟

راستش را بخواهید از زمانی که گوگل الگوریتم رنک برین را معرفی کرد؛ خیلی از فاکتورهای قبلی سئو کمرنگ شدند و در مقابل بعضی های دیگر ارزش بیشتری پیدا کردند. در این میان چند موضوع، به مهم ترین نکات در سئو سایت تبدیل شدند:

  • نرخ پرش ( bounce rate)،
  • زمان ماندگاری،
  • نرخ کلیک

 

نرخ کلیک به تعداد افرادی گفته میشود که در سطح وب کلمه مورد نظر شما را جستجو کرده، صفحه تان را دیده و وارد آن میشوند، در مقابل افرادی که بعد از مشاهده صفحه به یک سایت دیگر مراجعه میکنند.

مثلا اینکه در ماه 10 هزار نفر واژه سئو سایت را جستجو کنند، در صفحه اول و در لینک سوم سایت من را دیده و 6 هزار نفرشان روی آن کلیک کرده و وارد سایت شوند، نشان دهنده نرخ کلیک 60 درصدی صفحه ام است. این نرخ کلیک بالا نسبت به رقبا، باعث افزایش رتبه من در گوگل میشود.

سئو سایت سالن زیبایی با 9 نکته

در این میان ما سئوکارها تلاش میکنیم از هر تکنیکی برای افزایش این نرخ کلیک کمک بگیریم. در اصل قرار دادن ایموجی در عنوان و توضیحات صفحات سایت، یکی از همان تکنیک های عجیب و غریب برای افزایش نرخ کلیک سایت است!
وجود ایموجی ها در اغلب اوقات باعث میشود مخاطبان نظرشان نسبت به وب سایت شما جلب شده و در صورت وجود یک عنوان جذاب، روی آن کلیک کنند.

بنابراین تا اینجا فهمیدیم که چرا باید از ایموجی یا همان شکلک ها در عنوان و توضیحات صفحات استفاده کنیم. حالا به سراغ این موضوع برویم:

اصول استفاده از شکلک ها در عنوان و توضیحات صفحه

بگذارید اول یک نمونه از ایموجی در عنوان را ببینیم:

نمونه ایموجی در عنوانهمانطور که مشاهده میکنید، در عنوان این صفحه ما از یک ایموجی استفاده کرده ایم. البته استفاده از ایموجی صرفا به عنوان محدود نمیشود و شما با خواندن این مقاله یاد میگیرید که چطور حتی از آنها در توضیحات متای هر صفحه استفاده کنید!

موضع گوگل در برابر ایموجی ها!

گوگلسال هاست که گوگل به وبمستران اجازه میدهد در عنوان و توضیحات متای صفحاتشان از ایموجی ها استفاده کنند. اما در حدود سال 2015 بود که به دلیل رفتار اسپمینگ و استفاده بیش از حد برخی از مدیران سایت ها، برای مدتی استفاده از آنها را محدود کرد و هیچ ایموجی را در نتایج نمایش نداد.

در هر حال امروز شما میتوانید از آنها در نتایج استفاده کنید اما باید چند نکته مهم را در موردشان بدانید:

  1. شما اجازه ندارید در عنوانتان از چند ایموجی مختلف استفاده کنید. عددی که من پیشنهاد میکنم؛ یک ایموجی در عنوان و تا 2 یا نهایتا 3 ایموجی در توضیحات صفحه است.
  2. در هر جایی از شکلک ها استفاده نکنید. درست است که احتمالا ایموجی ها روی افزایش نرخ کلیک سایت شما تاثیر میگذارند اما بهتر است صرفا از شکلک های مرتبط در عنوان ها استفاده کرده و عنوان همه صفحاتتان را با آنها پر نکنید.
  3. به ذائقه مخاطبتان دقت زیادی داشته باشید؛ هر مخاطبی در سطح وب از یک ایموجی خوشش نمی آید. ممکن است مخاطب محتوای شما یک مدیر 60 ساله بوده و اصلا دلیل وجود یک شکلک طنز در عنوان سایتتان را درک نکند!
سندباکس گوگل چیست؟ آموزش خروج از sandbox

آیا به محض اضافه کردن ایموجی به عنوان سایت، در نتایج نمایش داده میشود؟

ایموجی در عنوان سایتراستش را بخواهید گوگل هنوز هم کمی در مورد اضافه کردن ایموجی به عنوان شما حساسیت دارد و گاها ممکن است سر آن اذیتتان کند. بنابراین جواب سوال بالا منفی است! در واقع شاید گوگل تصمیم بگیرد ایموجی شما را در عنوان نمایش داده یا آن را حذف کند؛ اما به طور کلی 2 نکته درباره این موضوع وجود دارد:

  1. اغلب مواقع اگر ایموجی انتخاب شده یک شکلک مرتبط به عنوان و متن آن باشد، گوگل نسبت به نمایشش ایرادی نمیگیرد،
  2. در بیشتر شرایط ایموجی های انتخاب شده در توضیحات صفحه راحت تر در نتایج نمایش داده میشود تا ایموجی عنوان.

کلام آخر؛

به انتهای مقاله آموزش قرار دادن ایموجی در نتایج گوگل رسیدیم. به عنوان نکته آخر میخواهم یک مسئله مهم را با شما در میان بگذارم:

در بالاتر گفتم که افزایش نرخ کلیک سایت باعث بهبود رتبه سئو شما خواهد شد. اما دقت کنید که نرخ کلیک به تنهایی نمیتواند تعیین کند صفحات سایتتان در چه رتبه ای از گوگل جا خوش کنند!

اگر نرخ کلیک صفحه زیاد باشد اما در مقابل کاربران به محض ورود به سایت، به دلیل وجود نداشتن محتوای با کیفیت از آن خارج شوند؛ این موضوع باعث افزایش نرخ پرش و کاهش شدید رتبه تان خواهد شد. بنابراین قبل از اینکه به عنوان و توضیحات صفحه توجه کنید، بهتر است روی تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند زمان بگذارید.

امیدوارم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید؛ با آرزوی موفقیت.