داشتن یک محصول عالی و خدمات باکیفیت بسیار مهم هستند، اما الزاماً به داشتن مشتری وفادار ختم نمی‌شوند. در بیشتر مواقع، مشتریان تحت تأثیر رابطه احساسی خود با برند قرار می‌گیرند. استاد دانشکده بازرگانی هاروارد، جرالد زالتمن، می‌گوید ۹۵ درصد تصمیمات خرید در ناخودآگاه افراد شکل می‌گیرد، جایی که بیشتر تحت تأثیر احساسات است تا منطق. بهترین راه برای تقویت رابطه احساسی با مشتریان، برقراری پیوند با مشتریان از طریق داستان برند است. اما برای اینکه داستان برند شما چنین قابلیتی داشته باشد، باید خاص باشد.

روی مزایای برند برای افراد تمرکز کنید

داستان برند باید همواره روی فردی تمرکز داشته باشد که تصمیم برای خرید با اوست. حتی برای محصولاتی که برای شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری طراحی وساخته می‌شوند هم باید بدانیم که شخص تصمیم‌گیرنده که به طور مداوم از محصول استفاده خواهد کرد، کیست.

مارتا مترز، قائم مقام مؤسسه مشاوره‌ای، پژوهشی Gartner می‌گوید مؤسسه متبوعش، تحقیقاتی روی مزایای بیش از 70 برند انجام داد. در این تحقیقات تأثیر دو دسته مزیت مورد بررسی قرار گرفت: مزایای برند از دیدگاه کسب و کار و مزایای برند از دیدگاه افراد. در این پژوهش، تأثیرات این مزایا روی 14 عامل تجاری شامل مواردی مثل بررسی برای خرید، خرید و پرداخت حق استفاده نسخه پریمیوم مورد مطالعه قرار گرفت. این مطالعه نشان داد که تأثیر مزایای برند برای افراد دو برابر تأثیر مزایای برند برای شرکت بود.

فرقی نمی‌کند محصول یا خدمت شما چیست، تمرکز بر مزایای برند برای افراد باید بخش مهمی از داستان برند شما باشد، چرا که برای مشتریان جذابیت بیشتری دارد. در کنار آن می‌توان به سایر مزایا نیز پرداخت ولی اولویت با مزایایی است که مستقیماً روی افراد تصمیم‌گیر تأثیرگذار است.

 

داستان برند شما باید ریشه در ارزش‌های برندتان داشته باشد

مشتریان امروزی، به راحتی داستان‌های ساختگی را از داستان‌های اصیل تمیز می‌دهند. اگر می‌خواهید یک رابطه مؤثر با مشتری ایجاد کنید، داستان برند شما باید ریشه در ارزش‌های برندتان داشته باشد.

تحقیقاتی که توسط مؤسسه Stackla انجام شد، نشان می‌دهد که 86 درصد مشتریان معتقدند اصالت شعار و داستان برند برایشان یک عامل بسیار مهم است و 57 درصد مشتریان حس می‌کنند که محتوای کمتر از نیم از شرکت‌ها، اصالت دارد.

داستان اثربخش خواهد بود که اصیل و برخاسته از ارزش‌های شرکت باشد. چنین داستانی می‌تواند مشتریانی را که ارزش‌های شما برایشان جذاب است با شما همراه سازد، چرا که آن‌ها حمایت از برند شما را به نوعی حمایت از ارزش‌های مورد نظر خود می‌دانند. مشتریان از داستان‌های ساختگی که همخوانی با هویت شرکت شما ندارند، استقبال نخواهند کرد.

با روایت داستان به معنای واقعی آن، نظر مشتریان را به خود جلب کنید

خیلی از کمپین‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی (مخصوصاً در بازاریابی دیجیتال و بازاریابی B2B) روی ارائه آمار و حقایق علمی متمرکز هستند. هرچند این نوع محتوا می‌تواند در موقعیت مناسب خود، تأثیرگذاری بالایی داشته باشد، اما این نوع روش تولید محتوا با روایت داستان برند متفاوت است. چنین محتواهایی خیلی زود از ذهن‌ها پاک می‌شوند. در مقاله‌ای در خصوص استراتژی محتوا و اینکه چگونه تولید محتوا کنیم مقاله‌ای منتشر کرده‌ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست!

برای تبیین اهمیت روایت داستان بد نیست نتایج یک مطالعه را که در سال ۱۹۶۹ در دانشگاه استنفورد انجام شد، مورد بررسی قرار دهیم. در این مطالعه از دانشجویان خواسته شد که ۱۰ مجموعه کلمات را به خاطر بسپارند. دانشجویان به دو دسته تقسیم شدند و از یکی از این گروه‌ها خواسته شد تا برای هر مجموعه از کلمات یک داستان بسازند. پس از مدتی هر دو گروه از نظر میزان به یادآوری کلمات مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتیجه بسیار جالب بود؛ گروهی که از کلمات داستان ساخته بود، ۸۰ درصد کلمات را به یاد داشت، اما گروه دیگر فقط ۲۰ درصد کلمات به خاطر داشتند.

در مورد برند و بازاریابی نیز همین امر صادق است. اگر محصولات و خدمات خود را در قالب داستان به مشتریان خود معرفی کنید خیلی تأثیرگذارتر از نمایش یک بنر تبلیغاتی یا نمایش قیمت‌ها خواهد بود.

متیو لان نویسنده کمپانی پکسار در مقاله‌ای در AdAge می‌نویسد: داستان‌های تبلیغاتی نیز باید مثل داستان‌های واقعی از طریق احساسات با مخاطبین ارتباط برقرار کنند و یک آغاز و پایان مشخص داشته باشند.

این مسئله، اهمیت پرداختن به مطالعات موردی و توصیه‌نامه‌های مشتریان را تبیین می‌کند. ارائه یک داستان واقعی که مزایای برند برای افراد را به مشتریان بالقوه نشان می‌دهد به آن‌ها در تصمیم‌گیری بهتر کمک می‌کند. این داستان‌های واقعی باید به جذاب‌ترین شکل ممکن روایت و ارقام اینفلوئنسر مارکتینگ 840x500 1 - کانون آگهی و تبلیغات پیل آساتا در خاطر مشتریان ماندگار شوند.

 

سخن پایانی

انتخاب درست داستان برند می‌توان تأثیر شگرفی بر موفقیت برند داشته باشد. داستان برند می‌تواند بر درک مشتریان از برند شما و نوع رابطه‌شان با برند تأثیرگذار باشد. داستان برند می‌تواند مخاطبین با ارزش‌های مشابه برند را با شما همراه سازد و حمایت آن‌ها را جلب کند. داستان برند اگر درست انتخاب شود، می‌تواند باعث جذب مشتریان وفاداری شود که تا پایان عمر با برند همراه باشند.

پس اگر می خواهید یک برند برتر باشید، باید یک داستان خوب داشته باشید. داستان شما باعث می شود میلیاردها تصمیماتی که درمورد ارزش می‌گیرید در ذهن مصرف کننده قرار گیرند.